Angrerett & Reklamasjon

 

Angrefrist

Som forbruker har du i følge «lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 10§ (DLA)» har du 14 dagers angrerett fra tidspunktet du mottok varen. Dette betyr at du må fortelle oss at du  angret kjøpet innen 14 dager fra du mottok varene.

 

Unntagelse fra angreretten

1.1. Angrerettne gjelder ikke dataaprogrammer, operativsystemer, spill, minnekort og lyd- og bildeinnspillinger om forseglingen eller plombering er brutt. Deler av varene kan ikke returneres.

1.2 Ved kjøp av produkter i elektroniske formater som f.eks lyd eller bildeopptak, spill, programvarelisenser og gavekort, så du mister retten til å angre kjøpet etter at du har mottatt den elektroniske forsendelsen eller at lisens/informasjon har blitt gjort tilgjengelig.

1.3 Brukte hygieneartikler som kropps produkter som barberhøvler, tannbørster, hodetelefoner/øretelefoner,  caps og sminke i brutt forpakning kan ikke angres og returneres av hensyn til hygiene.

1.4 Matvarer, som for eksempel espressomaskiner eller smakessenser til kullsyremaskiner og kosttilskudd omfattes ikke angreretten.

1.5 I noen produkter finnes forbruksvarer i forseglet emballasje, for eksempel blekkpatroner for skrivere. For at angreretten skal være gjeldende, må ikke dise plomberingene være brutt.



Retur

Hvis du ønsker å returnere et produkt, er det viktig at det er ubrukt og uskadet i deres originale innpakning, i samme stand som den ble mottatt. Hvis disse kravene ikke er oppfylt, forbeholder Dangstons seg retten til å avvise saken og produktet sendes tilbake for en avgift på kr. 99.


Hvis du velger å gjøre bruk av din angrerett, så står du selv ansvarlig for betaling av returfrakten. For at returen skal godkjennes, er det nødvendig at vi har mottatt varene. Derfor anbefaler vi at du sender varene rekommandert, så det er større sjans for at den kommer trygt frem.

Ved benyttelse av angreretten, har Dangstons rett til å gjøre et fradrag i samsvar med varens verdi. Vi avstår vanligvis fra å gjøre slike fradrag hvis produktet returneres i uendret tilstand. Når vi mottar varen, refunderer vi prisen for produktet, men ikke frakt.
Du må returnere produktet til oss så snart som mulig, og senest 14 dager etter datoen du varslet oss om din beslutning om trekke tilbake kjøpet. Angrefristen er oppfylt hvis du sender tilbake varene før perioden på 14 dager er utløpt.


Tilbakebetaling

Når vi har behandlet din retur, får du pengene tilbake innen 7 dager. Hvis du har spørsmål angående refusjon, vennligst kontakt Klarna kundeservice på nummer +47 8-120 120 10.

Vær oppmerksom på at du faktisk må hente ut din vare for at du skal kunne gjøre en retur. Uavhentede pakker belastes NOK 295.

KLICKA HÄR FÖR ånger

Reklamasjon

Som forbruker har du tre års reklamasjon fra datoen du mottar varene. I følge loven er det første halvåret opp til selgeren å bevise at produktet ikke er defekt, ellers regnes det som at feilen var der fra starten av. Etter seks måneder er det opp til kjøperen for å bevise feilen var der fra starten av.


Du må legge igjen en beskjed om feilen "innen rimelig tid" etter at du oppdaget den. Hvis du gjør et garantikrav innen to måneder er det gyldig,i henhold til forbrukerloven. Men kan rimelig tid være lenger enn to måneder. Som regel er det en gyldig forklaring hvis det grunner til forsinkelsen, f.eks at du har vært syk eller bortreist.



Når reklamasjonen er godkjent

Er feilen godkjent gjennom fabrikkgaranti (innen garantitiden) så prøver vi i utgangspunktet å reparere produktet. Hvis det ikke er mulig å reparere produktet, erstatter vi det med et nytt eller lignende produkt. Har du egne forespørsler ta med disse i beskrivelsen av feilen, så tar vi hensyn til de i den grad det lar seg gjøre.


Viktig å merke seg at kjøperen ikke vil bli refundert i tilfelle av et garantikrav men primært få produktet reparert,  eller i noen tilfeller få et nytt produkt.



Når reklamasjonen ikke godkjennes

Hvis vi ikke finner noe galt med produktet i samsvar med din beskrivelse, kan du bli belastet med en  testavgift på kr. 250 og returkostnader.  Produktet sendes tilbake til deg.


Tvist

Vid eventuell tvist som behandles av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) følger Dangstons deres råd i saken.


Lær mer om forbrukerens rett av Konsumentverket

Når du handler via nettet gjelder DLA. Du kan lese mer om "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" hos konsumentverket" eller lese hele teksten herher (http://www.riksdagen.se/). Du er ogås velkommen til å bruke onlineplattformen for klagemål som fines tilgjengelig på EU- kommisjonens hjemmeside: http://ec.europa.eu/odr.

KLICKA HÄR FÖR ATT GÖRA EN REklamation